مجموعه ای از دانستنی های قرآنی بصورت مختصر


۱. تعداد سوره های قرآن؟ ۱۱۴

۲. تعداد جزء های قرآن؟ ۳۰

۳. طولانی ترین سوره قرآن؟ دومین سوره، بقره.

۴. کوتاهترین سوره قرآن؟ صدوهشتمین سوره، کوثر.

۵. طولانی‌ترین آیه قرآن؟ آیه ۲۸۶سوره البقره.

۶. بهترین شب که قرآن به آن اشاره کرده است؟ شب قدر.

۷. بهترین ماه که در قرآن ذکر شده است؟ ماه رمضان.

۸٫ بزرگترین حیوان که در قرآن آمده است؟ فیل.

۹. کوچکترین حیوان که در قرآن آمده است؟ پشه.

۱۰. قلب قرآن یا ریحانه القرآن ؟ یس .

۱۱. سوره‌ای که به نام یکی از حکما است؟ لقمان.

۱۲. سوره‌ای که در آن فقط یک کسره وجود دارد؟ اخلاص.

۱۳. سوره‌ای که به نام یکی از فلزات می‌باشد؟ حدید.

۱۴. آیات سجده تلاوت چند است؟ ۱۴

۱۵. کدام سوره بدون بسم‌الله است؟ توبه

۱۶. کدام سوره دارای دو بسم الله می‌باشد؟ نمل

۱۷٫ عروس قرآن؟ الرحمن.

۱۸. سوره‌ای که معادل یک سوم قرآن است؟ اخلاص

۱۹. سوره‌ای به نام یکی از روزهای هفته؟ جمعه.

۲۰. چند سوره با قل شروع می‌شود؟ (۵) کافرون، اخلاص، فلق، ناس، جن .

۲۱. سوره‌ای که در تمام آیات آن کلمه الله وجود دارد؟ مجادله.

۲۲. سوره‌ای به نام یکی از میوه‌ها؟ تین.

۲۳. سوره‌ای به اسم یک حکومت یا کشور؟ روم.

۲۴. معوذتین شامل کدام سوره‌هاست؟ فلق و ناس.

۲۵. دو سوره که اگر نامهایشان را برعکس بخوانی باز هم همانست؟ لیل و تبت.

۲۶. سبع المثانی کدام سوره است؟ حمد.

۲۷. زهراوین کدام سوره‌هاست؟ بقره و آل عمران.

۲۸. سوره ای‌ که تمام آیاتش با حرف د تمام می‌شود؟ اخلاص.

۲۹. سوره ای که تمام آیاتش با حرف سین تمام می‌شود؟ ناس.

۳۰. سوره‌ای که از اخلاق و ادب سخن میگوید؟ حجرات.

۳۱. چند سوره نام‌هایشان متشکل از یک حرف است؟ ۳ سوره: ص، ق، ن.

۳۲. شخصی که با ثروت زیاد مشهور است ؟ قارون.

۳۳. در کدام سوره یک آیه ۳۱ بار تکرار می‌شود؟ الرحمن.

۳۴. آیه الکرسی در کدام سوره است؟ بقره.

۳۵. آیه‌ ای که با عکس خواندن آن هم تغییر نمی‌کند؟ ربک فکبر .

۳۶. نام چند پیامبر در قرآن ذکر شده است؟ ۲۶ پیامبر.

۳۷. آیه استرجاع که مصیبت زده می‌گوید چیست؟ انالله و انا الیه راجعون.

۳۸. اولین آیه نازل شده؟ إقرء باسم ربک الذی خلق .

۳۹. پیامبری با لقب صفی الله؟ حضرت آدم (ع).

۴۰. پیامبری با لقب خلیل الله؟ حضرت ابراهیم (ع).

۴۱. پیامبری با لقب ذبیح الله؟ حضرت اسماعیل (ع)

۴۲. پیامبری با لقب کلیم الله؟ حضرت موسی (ع).

۴۳. پیامبری با لقب روح الله؟ حضرت عیسی (ع).

۴۴. پیامبری با لقب حبیب الله؟ حضرت محمد (ص).

۴۵. تنها زنی که نام او در قرآن ذکر شده؟ مریم.

۴۶. زنان کدام پیامبران کافر بوده و به شوهرشان خیانت کردند؟ نوح و لوط.

۴۷. زن کدام کافر ملعون به راه پیامبر خار می‌انداخت؟ ابولهب و اسم زن او ام جمیل.

۴۸. اولین زنی که مسلمان شد؟ حضرت خدیجه رضی الله عنها.

۴۹. پیامبری که در نوجوانی بتها را شکست؟ حضرت ابراهیم (ع).

۵۰. پیامبری که در شکم ماهی چندین روز زنده ماند؟ حضرت یونس (ع).

۵۱. چند سوره به اسم پیامبران است؟ ۶ سوره : یونس، محمد، نوح، هود، یوسف، ابراهیم، علیهم الصلاه و السلام.

۵۲. پیامبری که بدون اینکه صلیب شود به آسمان رفت و بجایش کسی دیگر از کافران صلیب شد؟ حضرت عیسی (ع).

۵۳. نام رسول اکرم صلی الله علیه وسلم چند بار در قرآن ذکر شده؟ ۴ بار.

۵۴‌. پیامبری که بدون پدر، و پیامبری که بدون پدر و مادر به دنیا آمد؟ حضرت عیسی(ع).و حضرت آدم (ع).

۵۵. پیامبری که با حیوانات حرف می‌زد؟ حضرت سلیمان (ع).

۵۶. پیامبری که پسر او از او اطاعت نکرد و در آب غرق شد؟ حضرت نوح و اسم پسرش کنعان است.

۵۷. پیامبری که در صبر مثال زده می‌شود؟ حضرت ایوب (ع).

۵۸ زبور به کدام پیامبر نازل شد؟ حضرت داود(ع).

۵۹. پیامبری که خداوند متعال به او ریاضیات و نجوم آموخت و اولین بار خیاطی کرد و خط نوشت؟ حضرت ادریس (ع).

۶۰. در کدام سوره آمده که عیسی (ع) آمدن حضرت محمد (ص) را بشارت داده است؟ سوره صف.

۶۱. نصف قرآن کدام کلمه می‌باشد؟ ولیتلطف .

۶۲. به مادر کدام پیامبر وحی نازل شد؟ حضرت موسی (ع).

۶۳. نامهای‌ ظالمین که در قرآن مذکور است؟ جالوت، هامان،

یا علی گفتیم و عشق آغاز شد

از بیابان بوی گندم مانده است
عشق روی دست مردم مانده است

آسمان بازیچه ی طوفان ماست
ابر نعش آه سرگردان ماست....

باز هم یک روز طوفان می شود
هر چه می خواهد خدا آن می شود

می روم افتان و خیزان تا غدیر
باده ها می نوشم از جوشن کبیر

آب زمزم در دل صحرا خوش است
باده نوشی از کف مولا خوش است

فاش می گویم که مولایم علیست
آفتاب صبح فردایم علیست

هر که در عشق علی گم می شود
مثل گل محبوب مردم می شود 

تا علی گفتم زبان آتش گرفت
پیش چشمم آسمان آتش گرفت

بغض چندین ساله ی ما باز شد


یا علی گفتیم و عشق آغاز شد

یا علی گفتیم و دریا خنده کرد
عشق ما را باز هم شرمنده کرد

یا علی گفتیم و گلها وا شدند
عشق آمد قطره ها دریا شدند

یاعلی گفتیم و طوفانی شدیم
مست از آن دستی که می دانی شدیم

یاعلی گفتیم و طوفان جان گرفت
کوفه در تزویر خود پایان گرفت

کوفه یعنی دستهای ناتنی
کوفه یعنی مردهای منحنی

کوفه یعنی مرد آری مرد نیست
یا اگر هم هست صاحب درد نیست

عده ای رندان بازاری شدند
عده ای رسوایی جاری شدند

آن همه دستی که در شب طی شدند
ابن ملجم های پی در پی شدند........

از سکوت و گریه سرشارم علی
تا همیشه دوستت دارم علی

آسمان رقصید و بارانی شدیم
موج زد دریا و طوفانی شدیم

شعري از دکتر محمود اکرامی فر کتاب دریا تشنه است

صدای پای ارباب می آید

به نام خداوند جان و خرد

با سلام خدمت همه همراهان همیشگی هیئت انصار الحسین(ع) و با پوزش به علت به روز نشدن سایت که به علت خرابی بلاگفا و همچنین تعمیرات مکان هیئت و آماده سازی آن برای ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان انجام گرفت

برنامه هر شب هیئت در ماه محرم به شرح ذیل می باشد

برنامه در ساعت 20 با قراعت زیارت پر فیض عاشورا آغاز می شود و پس از آن سخنرانی دکتر ایران دوست انجام خواهد شد و پس از سخنرانی مرثیه سرایی و عزاداری انجام می شود و مراسم در ساعت 22.30 به پایان میرسد

هیئت انصار الحسین (ع) مقدم همه عزاداران حسینی را گرامی می دارد

قدم قدم های دلم سوی جنونه

سوی کعبه عشقش دل من شده روونه

سوره های مبارکه الکافرون و النصر

بسم الله الرحمن الرحیم

محفل انس با قرآن این جلسه با حضور استاد و برادر ارجمند حاج محمد یگانه برگذار گردید.

سوره های مبارکه کافرون و نصر روخوانی و موارد تجویدی مورد بحث قرار گرفت.

توضیحات مبسوطی درباره سوره مبارکه کوثر بیان گردید

ومن الله التوفیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماعون و کوثر

با سلام

با تبریک سال نو خدمت همه دوستان و همراهان وبلاگ هیئت انصارالحسین

جلسه این هفته در شب میلاد با سعادت حضرت فاطمه (ص) برگزار شد کلاس توسط برادر ارجمند
حاج ابوالحسن معظمی با تلاوت جمعی قرآن کریم آغاز و مطالبی در مورد سوره ماعون و کوثر توسط برادر
محمود معظمی بیان گردید و پس از آن قراعت سوره های ماعون و کوثر توسط حاضرین در جلسه انجام شد و  در پایان مراسم مولودی خوانی توسط مداحان اهل بیت(ع) آقایان مهیار و محمد گودرزی تقدیم دخت گرامی نبی مکرم اسلام گردید.

به امید دیدار شما عزیزان در جلسات آینده

 

 

 

 

التکاثر

با سلام

جلسه این هفته در تاریخ  93.11.24 انجام شد در ابتدای جلسه قواعد روخوانی و وقف ها بازآموزی شد و در ادامه روخوانی سوره التکاثر به همراه تفسیر آن انجام شد

اين سوره در «مكّه» نازل شده و داراى 8 آيه است‏
محتوا و فضيلت سوره:
محتواى اين سوره نخست سرزنش و ملامت افرادى است كه بر اساس يك سرى مطالب موهوم بر يكديگر تفاخر مى‏كردند، سپس هشدارى نسبت به مسأله معاد و قيامت و آتش دوزخ، و سر انجام هشدارى در زمينه مسأله سؤال و بازپرسى از نعمتها مى‏دهد.
نام اين سوره از آيه اول آن گرفته شده است.
در فضيلت تلاوت اين سوره‏
در حديثى از پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مى‏خوانيم: «كسى كه آن را بخواند خداوند در برابر نعمتهايى كه در دنيا به او داده او را مورد حساب قرار نمى‏دهد و پاداشى به او مى‏دهد كه گوئى هزار آيه قرآن را تلاوت كرده».
بديهى است اين همه ثواب از آن كسى است كه آن را بخواند و در برنامه زندگى به كار گيرد و روح و جان خود را هماهنگ با آن بسازد.
بسم الله الرحمن الرحيم به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
شأن نزول:
مفسران معتقدند كه اين سوره در باره قبائلى نازل شد كه بر يكديگر تفاخر مى‏كردند، و با كثرت نفرات و جمعيت يا اموال و ثروت خود بر ديگران مباهات مى‏نمودند تا آنجا كه براى بالا بردن آمار نفرات قبيله به گورستان                        برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 570
 مى‏رفتند و قبرهاى مردگان هر قبيله را مى‏شمردند! ولى مسلم است كه اين شأن نزول هرگز مفهوم آيه را محدود نمى‏كند.
 (آيه 1)- بلاى تكاثر و تفاخر! در آغاز سوره نخست با لحنى ملامت بار مى‏فرمايد: «افزون طلبى (و تفاخر) شما را به خود مشغول داشته (و از خدا غافل نموده) است» (الهاكم التكاثر).
 (آيه 2)- «تا آنجا كه به ديدار قبرها رفتيد» و قبور مردگان خود را برشمرديد و به آن افتخار كرديد (حتى زرتم المقابر).
از امير مؤمنان على عليه السّلام در نهج البلاغه آمده است كه بعد از تلاوت «الهاكم التكاثر حتى زرتم المقابر» فرمود: «شگفتا! چه هدف بسيار دورى! و چه زيارت كنندگان غافلى! و چه افتخار موهوم و دردناكى به ياد استخوان پوسيده كسانى افتاده‏اند كه سالهاست خاك شده‏اند، آن هم چه يادآورى! با اين فاصله دور به ياد كسانى افتاده‏اند كه سودى به حالشان ندارند، آيا به محل نابودى پدران خويش افتخار مى‏كنند؟ و يا با شمردن تعداد مردگان و معدومين خود را بسيار مى‏شمرند؟ آنها خواهان بازگشت اجسادى هستند كه تار و پودشان از هم گسسته، و حركاتشان به سكون مبدل شده. اين اجساد پوسيده اگر مايه عبرت باشند سزاوارتر است تا موجب افتخار گردند»!
سر چشمه تفاخر و فخر فروشى!
يكى از عوامل اصلى تفاخر و تكاثر همان جهل و نادانى نسبت به پاداش كيفر الهى و عدم ايمان به معاد است.
از اين گذشته جهل انسان به ضعفها و آسيب پذيريهايش، به آغاز پيدايش و سر انجامش، از عوامل ديگر اين كبر و غرور و تفاخر است.
عامل ديگر همان احساس ضعف و حقارت ناشى از شكستهاست، كه افراد براى پوشاندن شكستهاى خود پناه به تفاخر و فخر فروشى مى‏برند و لذا در حديثى از امام صادق عليه السّلام مى‏خوانيم: «هيچ كس تكبر به فخر فروشى نمى‏كند مگر به خاطر ذلّتى كه در نفس خود مى‏يابد».
 (آيه 3)- در اين آيه آنها را با اين سخن مورد تهديد شديد قرار داده،                        برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 571
 مى‏فرمايد: «چنين نيست كه مى‏پنداريد به زودى (نتيجه اين تفاخر موهوم خود را) خواهيد دانست» (كلا سوف تعلمون).
 (آيه 4)- باز براى تأكيد مى‏افزايد: «باز چنان نيست كه شما مى‏پنداريد به زودى خواهيد دانست» (ثم كلا سوف تعلمون).
در حديثى از امير مؤمنان على عليه السّلام آمده است كه فرمود: «گروهى از ما پيوسته در باره عذاب قبر در شك بودند تا اين كه سوره (الهاكم التكاثر) نازل شد، تا آنجا كه فرمود: (كلا سوف تعلمون منظور از آن عذاب قبر است، سپس مى‏فرمايد: (ثم كلا سوف تعلمون) منظور عذاب قيامت است».
 (آيه 5)- سپس مى‏افزايد: «چنان نيست (كه شما خيال مى‏كنيد) اگر شما علم اليقين (به آخرت) داشتيد» افزون طلبى شما را از خدا غافل نمى‏كرد (كلا لو تعلمون علم اليقين).
 «يقين» نقطه مقابل «شكّ» است و طبق روايات به مرحله عالى ايمان «يقين» گفته مى‏شود و براى آن سه مرحله است.
1- علم اليقين و آن اين است كه انسان از دلائل مختلف به چيزى ايمان آورد مانند كسى كه با مشاهده دود، علم به وجود آتش پيدا مى‏كند.
2- عين اليقين و آن در جائى است كه انسان به مرحله مشاهده مى‏رسد و با چشم خود مثلا آتش را مشاهده مى‏كند.
3- حق اليقين و آن همانند كسى است كه وارد آتش شود و سوزش آن را لمس كند، و به صفات آتش متصف گردد، و اين بالاترين مرحله يقين است، كه در حقيقت از دو علم تشكيل يافته: علم به معلوم و علم به اين كه خلاف آن علم محال است.
 (آيه 6)- باز براى تأكيد و انذار بيشتر مى‏افزايد: «قطعا شما جهنم را خواهيد ديد» (لترون الجحيم).
 (آيه 7)- «سپس (با ورود در آن) آن را به عين اليقين خواهيد ديد» (ثم لترونها عين اليقين).
                        برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 572
 (آيه 8)- «سپس در آن روز (همه شما) از نعمتهائى كه داشته‏ايد بازپرسى خواهيد شد» (ثم لتسئلن يومئذ عن النعيم).
بايد در آن روز روشن سازيد كه اين نعمتهاى خداداد را در چه راهى مصرف كرده‏ايد؟ و از آنها براى اطاعت الهى يا معصيتش كمك گرفته‏ايد، يا نعمتها را ضايع ساخته هرگز حق آن را ادا ننموده‏ايد؟
 «نعيم» يك معنى بسيار گسترده دارد كه همه مواهب الهى را اعم از «معنوى» مانند دين و ايمان و اسلام و قرآن و ولايت، و انواع نعمتهاى «مادى» را اعم از فردى و اجتماعى شامل مى‏شود، منتها نعمتهايى كه اهميت بيشترى دارند مانند نعمت «ايمان و ولايت» بيشتر از آنها سؤال مى‏شود كه آيا حق آنها ادا شده يا نه؟

به امید دیدار شما در جلسات آینده

 

سعود به قله عظیمیه به مناسبت  22 بهمن

سعود به قله عظیمیه به مناسبت  22 بهمن در یک هوای بسیار دلپذیر و نیمه بارانی

روز سه شنبه ساعت 15 بعد از شرکت در مراسم پرشکوه راهپیمایی 22 بهمن

جمعی از اعضاء هیئت انصار الحسین (ع)

 

 

 

 

 

 

 

 

کوهپیمایی  17 بهمن  93

 

محفل انس با قرآن   93/11/10  سوره مبارکه  القارعه

تفسیر سوره ی القارعه
استاد ناصر سبحانی

                                                     بسم الله الرحمن الرحیم

وضعیت همیشه به گونه ای نیست [ که انسان به آن عادت کرده و بدان خو گرفته است ] و این گونه نیز ادامه پیدا نخواهد کرد . روزی خواهد آمد و تمام این جهان [ و نظم حاکم بر آن ] ، تغییر می کند :

الْقَارِعَةُ ﴿ 1 ﴾ .مَا الْقَارِعَةُ ﴿ 2 ﴾ .وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْقَارِعَةُ ﴿ 3 ﴾ .

حادثه کوبنده ! تو چه میدانی و چه چیزی تو را آگاه کرده است که این حادثه کوبنده چیست ؟ تاکنون از جایی چیزی در مورد آن رویداد به تو گفته نشده . تو نمی دانی این رویداد کوبنده چیست . پس گوش کن تا آن را برایت بیان کنم . آن رویداد و حادثه ، رویدادی است که در ابتدای قیامت رخ خواهد داد . رویداد و حادثه ای که کره ی زمین را بر هم می زند و ویران می کند . در آن روز :

يَوْمَ يَکُونُ النَّاسُ کَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ ﴿ 4 ﴾ .وَتَکُونُ الْجِبَالُ کَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ ﴿ 5 ﴾ مردم همانند پروانه های پراکنده آشفته و سر گردانند .

اگر کسی سنگی به سوی تعدادی پروانه که روی بوته ای نشسته اند ، بیندازد ، پروانه ها هر کدام بی هدف به سمت و سوی

[ نامشخصی ] به پرواز در می آیند . حال و وضع مردم نیز در قیامت ، آن گاه که از طرف خداوند متعال فرمانی مبنی بر تغییر جهان هستی و بر هم خوردن عالم صادر می شود چنین است . در آن روز ، زمین چنان ضربه ای می خورد و چنان تغییر می کند که انسان ها همگی ، چون آن پروانه ها ، آشفته و سرگردان و حیران و بدون هدف ، [ تنها و تنها از ترس آن چه اتفاق افتاده ] ، به سمت و سوی نا مشخصی می روند . در آن روز این کوه های محکم و استوار که زمین را نگه داشته اند ، هم چون پشم رنگارنگ [ حلاجی شده ] در هم آمیخته می شوند . از آنجا که کوه ها دارای خاک های گوناگون با رنگ های متنوع هستند ؛ برخی سیاه و برخی قرمز و برخی سفید و... در آن روز (قیامت) و در اثر آن ضربه ، همه با هم مخلوط شده و هم چون پشمی می گردند که در هم و بر هم شده باشد .

این رویداد ی است که اتفاق می افتد و چنین می کند . حال ، پس از آن چه خواهد شد ؟

فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ ﴿ 6 ﴾ .فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿ 7 ﴾ .

کسی که اعمالش سنگین ونزد صاحبش ( پروردگارش ) با ارزش باشد ، چنین کسی در یک زندگی خواهد بود که به حدی پسندیده و مورد قبول است که خودش هم از خودش راضی است . مثل خدمتکاری که اگر اربابش از او راضی باشد ، خودش هم از خودش راضی است و با خود می گوید : خوب شد که کاری کردم و به گونه ای برخورد کردم که اربابم از من راضی است . یا مثل زنی که شوهرش از او راضی است او نیز بسیار خوشحال است و [ از اخلاق و رفتار خود که مورد پسند شوهرش است ] راضی است . بله ، چنین فردی در یک زندگی ای قرار خواهد گرفت که خودش هم از خودش راضی است زیرا چیزی کم ندارد . نه غم و اندوهی دارد و نه ترسی . در بهشت هر آرزویی داشته باشد بر آورده می شود و به هر چیزی هم که دست یابد ، هرگز آن را از دست نخواهد داد .

این گونه افراد که اعمالشان در ترازوی خداوند متعال سنگین است ، کیانند ؟ اینان کسانی هستند که ایمانشان در دل و درونشان جای گرفته است . اینان کسانی هستند که دلشان [ بر ایمانی که دارند ] اطمینان یافته و به آرامش رسیده است .

کسی که ایمان در دلش جای نگیرد ، اگر یک بار هم عمل خوبی انجام دهد چون پشتوانه ی ایمانی نداشته است ، آن عمل هیچ سود و فایده ای برایش در بر نخواهد داشت و [ در قیامت هنگام بررسی و وزن اعمال ] از بین می رود ؛ همان طور که خداوند به آن اشاره می کند و می فرماید : ( وَ قَدِمنا إِلی ما عَمِلُوا مِن عَمَلٍ فَجَعَلنهُ هَباءً مَنثُورًا )[فرقان / 23 ] بسیاری از افراد غیر مسلمان ، اعمال خوب هم دارند ؛ ولی چون اعمالشان همراه با ایمان نیست و پشتوانه ی ایمانی ندارد ؛ خداوند متعال نسبت به آن می فرماید : به سوی اعمالشان می رویم و اعمالشان را در هم می کوبیم و چون گرد وخاک می گردانیم ؛ زیرا ظاهر عمل [ اگر چه در دنیا سود و فایده ای به حال صاحبش داشته است ، در قیامت ] فایده ای نخواهد داشت .

اگر فردی هزار بار نماز بخواند ولی نمازش برای خدا و همراه با ایمان به او نباشد ، هیچ سودی به حالش نخواهد داشت . هر عملی باید دارای روحی باشد تا مورد پذیرش خدا قرار گیرد . روح نماز [ و هر کار نیک دیگری ] ، همان ایمان به خداست ؛ ایمانی که در دل جای گرفته است و باعث می شود هر عملی تنها و تنها به خاطر او و با اخلاص کامل انجام گیرد . کسی که دارای چنین ایمانی باشد اعمالش نیز در ترازوی خداوند متعال سنگین خواهد بود و او زندگی ای خواهد داشت که از آن بسیار خرسند است به طوری که خودِ زندگی نیز از این که در خدمت فردی چون اوست ، راضی و خشنود است .

وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ ﴿ 8 ﴾ .فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ ﴿ 9 ﴾

کسی که اعمالش در ترازوی خدا سبک باشد و عمل ارزشمندی نداشته باشد ، مادر[ و پناهگاه ] او (( هاویه )) است . (( هاویه )) همان جایی است که او در آن می افتد . (( هاویه )) همان مادری است که او را در آغوش می گیرد . (( هاویه )) چاهی است عمیق و جایی است که در پایین ترین نقطه ی جهنم قرار دارد . چنین فردی کسی است که اگر عمل خوبی هم داشته باشد با ایمان آن را انجام نداده است ( پشتوانه ی ایمانی نداشته است ) .

وَمَا أَدْرَاکَ مَاهِيَهْ ﴿ 10 ﴾

چه چیز و چه کسی تو را از ماهیت و کیفیت (( هاویه )) آگاه کرده است ؟

[ کسی این کار را نکرده و تو (( هاویه )) را نمی شناسی پس گوش کن تا تو را از آن آگاه کنیم .] ذات و ماهیت (( هاویه )) عبارت است از :

نَارٌ حَامِيَةٌ ﴿ 11 ﴾

آتشی است بسیار گرم و سوزان . بله ، ذات و ماهیت (( هاویه )) آتش بسیار داغ و سوزنده است . مادر کسی که ترازوی اعمالش سبک است همین آتش بسیار داغ و سوزان است . این مادر مهربان ، فرزندش را در آغوش می گیرد و هرگز نمی گذارد از او دور شود .

{1- با توجه به آن چه گفته شد باید گفت : (( هاویه )) پرتگاهی است در پایین ترین نقطه جهنم که در آنجا آتش بسیار داغ و سوزانی در حال شعله کشیدن است و منتظر مستحقین خود است . البته (( هاویه )) نامی از نام های جهنم نیز هست }

 

 

 

 

 

 

کوهپیمایی  سوم بهمن  93